Tuesday, February 28, 2012

Anak Dah Makan Pun Nak Tulis Kat Blog

Siapa tu? Aku la...haha. Biasa la excited lebih bila dah mula bagi anak makan. Lagipun untuk ingatan sendiri. Bukan satu keputusan mudah nak bagi anak makan ni. Kalau nak tahu, Sarah hampir nak diberi makan masa dalam pantang lagi sebab dia tidur sekejap-sekejap dan selalu menangis. Biasa la orang-orang tua, bila anak asyik menangis je, diorang kata lapar, tak cukup susu kena bagi makan. Tapi tak jadi sebab aku taknak beli makanan dia..haha. Tapi aku tak cakap la taknak, bila sampai kedai aku cakap nestum ni untuk 6 bulan ke atas ni. Mak aku iyekan je. Aku tak menipu mak kat sini kan...hihi

Sebenarnya Sarah belum pun lagi masuk 6 bulan. Semalam dia baru 5 bulan 22 hari. Apa yang buatkan aku nak bagi makan ni ialah bila dia dah makin kerap menyusu. Jangan salah sangka kata aku terbeban pulak bila dia kerap menyusu cuma dia pun dah semakin besar dan aktif, maka aku fikir dia perlukan makanan sebagai pelengkap. Jadi aku rasa sudah tiba masa untuk bagi dia makan.

Sebelum ni kononnya aku berangan-angan nak bagi Sarah makan bubur yang aku buat sendiri. Tapi angan-angan tinggal angan-angan je la. Aku bagi dia makan Nestle Cerelac step 1. Semangat nak bagi dia makan, siap beli high chair. Maka dengan rasminya semalam Sarah dah mula makan untuk pertama kali...yeay! Aku cuak jugak kalau dia tak ready lagi nak makan tapi sangkaan aku meleset. Dia makan dengan berselera dan pandai telan tanpa luah balik apa yang disuap! Seronok sangat tengok dia makan. Anak mama dah besar rupanya, dah pandai makan. Tapi aku masih lagi bercita-cita nak bagi dia bubur yang aku buat sendiri.

Harapnya Sarah pun akan seronok makan dan membesar dengan baik..

2 comments:

rosy.lane said...

samalah macam kes aku, mak aku suruh bagi adelea makan masa dalam pantang. mula2 aku nak bagi jugak sbb tak larat adelea asyik nagis. mak aku cakap, anak2 dia semua dah bagi makan dalam pantang lagi (termasuk aku lah tu..hehehhe). aprents mentua aku pun ckp ebnda yg sama (laki ajulah tu..heheh) tapi aku ceritalah kat mak aku, usus budak tak kuat lah, bagi cerita real life + tokok tambah sikit bagi mak aku takut...heheh...berjaya...sampai sekarang...takpekan.....hehehhehe

Ernie said...

kite kalo nak tolak mentah-mentah,takut mak kite kecik ati pulak kan..aku dah balik rumah sendiri pun,mak+akak aku asyik tanya dah bagi makan belum.akak aku yg doktor pun selamba cakap dulu mak kitorang kasik je makan sebelum waktunya